Czy naturalne środki lecznicze mogą wyleczyć suchość pochwy?

​Rozwój kultury celebrytów i mediów społecznościowych uformował niebezpieczny trend haków na piękno i zdrowie. W ostatnich latach krążą plotki o naturalnych środkach zaradczych, które mogą leczyć problemy zdrowotne kobiet, takie jak suchość pochwy. Ale czy rzeczywiście jest dla nich jakaś prawda?

Obniżony poziom hormonu estrogenowego jest główną przyczyną suchości pochwy - znany również jako zanikowe zapalenie pochwy - i jest często wywoływany przez menopauzę, poród, depresję i inne. Zmniejszenie nawilżenia pochwy może prowadzić do pieczenia i swędzenia, które mogą być bardzo drażniące i niewygodne.

Chociaż jest to bardzo powszechne, piętno otaczające ten temat oznacza, że wiele kobiet cierpi w milczeniu. Wcześniejsze badania wykazały, że połowa kobiet w wieku 45-65 lat, które niedawno doświadczyły "zmiany", nie skonsultowała się z lekarzem w sprawie swoich objawów menopauzalnych.

Dr Rekha Tailor, założyciel i dyrektor medyczny Health & Aesthetics, powiedział: "To bardzo ważne, aby nie pozostawiać uporczywej suchości pochwy bez leczenia. Oprócz tego, że powoduje stres i pogorszenie stanu zdrowia, może mieć to duży wpływ na Twoje życie seksualne. Suchość może sprawiać, że współżycie staje się niewygodne, a nawet bolesne. To z kolei może utrudniać orgazm i prowadzić do całkowitej utraty libido."

Istnieje kilka zalecanych przez lekarzy terapii, aby złagodzić suchość pochwy, ale ludzie nadal szukają naturalnych poprawek z zatwierdzeniem od swoich ulubionych celebrytów.

"Widzę, jak kuszące jest spróbowanie naturalnego środka zaradczego w zaciszu własnego domu, zamiast być zbadanym przez lekarza, co dla wielu może być żenujące". Ale pochwa jest niezwykle wrażliwa i eksperymentowanie z zabiegami, które nie są rzeczywiście udowodnione do pracy może pogorszyć objawy i ewentualnie prowadzić do infekcji", dodał dr Tailor.

Zmiana diety

Dyskusje online sugerują zmianę diety może złagodzić lub rozwiązać suchość pochwy. Czy dostosowanie diety poprzez włączenie niektórych składników naprawdę ma taki efekt?

Nie jest tajemnicą, że picie zalecanych ośmiu szklanek wody dziennie jest dobre dla organizmu, w tym pochwy. Nie picie wystarczającej ilości wody może uczynić pochwę bardziej suchą, ale jeśli suchość jest spowodowana przez coś innego, zwiększenie dziennego spożycia H2O nie jest prawdopodobne, aby wyleczyć go.

Czarny kohosh jest ziołowy suplement niektóre uważają, że może złagodzić suchość pochwy. Jednak nie ma żadnych naukowych dowodów na poparcie tego.

Soja zawiera fitoestrogen pochodzenia roślinnego, związek, który naśladuje estrogen, ale jest słabszy. Z tego powodu uważa się, że spożywanie produktów sojowych, takich jak edamam i tofu, może pomóc w wysuszeniu pochwy.

Poprzednie badanie przeprowadzone w Izraelu wykazało, że 82% kobiet (w wieku od 43 do 65 lat), które wzięły udział w badaniu, doświadczyło znacznego zmniejszenia suchości pochwy po spożyciu diety bogatej w soję, chociaż nie odnotowano rzeczywistej ilości soi.

Jednakże nowsze badania wykazały, że izoflawony sojowe nie wprowadziły żadnych zauważalnych zmian w objawach suchości pochwy.

Witamina E trend Kardashian

Dzięki radom Khloe Kardashian, w 2016 roku pojawił się trend stosowania witaminy E oleju do pochwy. Gwiazda rzeczywistości opublikowała w Internecie, że zabieg ten może zwalczyć suchość i złagodzić podrażnienia.

Badanie wykazało, że supozytoria witaminy E poprawiły objawy atrofii pochwy, w tym suchość pochwy, ale wyniki nie różniły się znacznie od efektów stosowania kremu estrogenowego.

Jednakże wielu lekarzy szybko ostrzegało, że jeśli nie cierpisz na zanikowe zapalenie pochwy, stosowanie oleju z witaminą E na zdrową skórę może spowodować podrażnienia. A jeśli masz ciągłą suchość pochwy przed menopauzą, powinieneś zgłosić się do lekarza.

Dr Tailor powiedział: "Olej z witaminą E może potencjalnie działać jako naturalny środek smarujący i nawilżający dla kobiet po menopauzie. Istnieje jednak wiele różnych jego form i mocy, które mogą mieć wpływ na wyniki. Ważne jest, aby przedyskutować to z lekarzem rodzinnym, aby ustalić, czy jest to odpowiednie".

Olej z witaminą E może również rozkładać prezerwatywy lateksowe, więc nie należy ich stosować razem.

"Ważne jest, aby przed użyciem zrobić test płatkowy na skórze". W przeciwnym razie, po zastosowaniu olejku do narządów płciowych, możesz być uczulona na witaminę E" - kontynuował dr Tailor.

Naturalne alternatywy kremów

Od czasu, gdy publikacja Gwyneth Paltrow dotycząca stylu życia Goop ogłosiła, że smar jest "toksyczny", wielu z nich poluje na naturalne alternatywy.

Chociaż lekarze odrzucili teorię aktorki jako "dalekosiężną", zarówno lekarze, jak i gwiazda zalecili smary na bazie oleju, takie jak organiczny olej roślinny, oliwa z oliwek i olej kokosowy, aby zwiększyć wilgotność pochwy podczas stosunku.

Nie ma jednak zbyt wielu dowodów na to, jak bezpieczne jest stosowanie oleju kokosowego na pochwę, mimo że jest on powszechnie stosowany do poprawy nawilżenia skóry. Środki nawilżające na bazie oleju mogą również uszkodzić prezerwatywy lateksowe, dlatego należy unikać parowania tych produktów podczas stosunku, aby zapobiec nieplanowanym ciążom lub skurczom STI.

Dr Tailor powiedział: "Umieszczenie w pochwie lub wokół niej wszystkiego, co nie jest zalecane przez lekarza, może utrudnić samooczyszczanie się pochwy i zwiększyć ryzyko infekcji.

"Środek nawilżający na bazie wody jest często zalecany w przypadku łagodnej suchości pochwy, aby złagodzić objawy podczas stosunku. Ale jak każdy środek nawilżający, nie jest to długoterminowe rozwiązanie w przypadku utrzymującej się suchości. Istnieją inne dostępne sposoby leczenia, które należy omówić z lekarzem pierwszego kontaktu".

Krem z dzikiego ignamu

Dzikie ignamy pojawiły się w centrum uwagi w 2010 roku, po tym jak pojawiły się w filmie Sex and the City 2. Sugerowano, że ten naturalny środek może zwiększyć lub ustabilizować poziom estrogenów i pomóc złagodzić objawy menopauzy, takie jak suchość pochwy.

Nie ma jednak zbyt wielu dowodów na to, że to działa. Badania z 2001 r. wykazały, że chociaż krótkotrwałe leczenie ekstraktu z dzikiego ignamu nie wykazywało skutków ubocznych, to jednak miało niewielki wpływ na objawy menopauzalne.

Dzikie ignamy występują w różnych formach, takich jak tabletki, śmietanka, herbata i kapsułki. Jednak właściwa dawka nie została jeszcze ustalona.

Co to za naukowo poparte zabiegi?

Chociaż niektóre z naturalnych środków leczniczych mogą nieco złagodzić suchość, istnieje wiele powszechnie stosowanych i zalecanych przez lekarzy zabiegów o udowodnionej skuteczności.

Estrogen pochwowy

Dla pacjentek przechodzących menopauzę lekarz rodzinny może zalecić estrogen z pochwy, który jest dostępny w tabletkach (pessaries), kremach z pochwy i pierścieniach pochwy. To zwiększa poziom estrogenu.

"Może minąć kilka tygodni, zanim lek zacznie działać, więc na początku można skorzystać ze środków smarnych na bazie wody", dodał dr Tailor.

"Często jest to stałe leczenie, które powinno być ciągłe, aby zapobiec powrotowi suchości. Efekty uboczne są minimalne, ale mogą powodować podrażnienia i uszkodzenia prezerwatyw lateksowych i przepon".

Hormonalna terapia zastępcza (HRT)

Kobiety, które zmagają się z innymi objawami menopauzy (takimi jak gorące rumieńce), mogą uznać HRT za bardziej korzystne. Przywraca on hormony, których jajniki już nie produkują. Może zawierać połączenie estrogenu i progestogenu, ale sam estrogen jest zazwyczaj zalecany dla kobiet, które miały histerektomię.

Dr Tailor powiedział: "Chociaż efekty uboczne tego leczenia często mijają w ciągu kilku tygodni, istnieje wiele przypadków, które mogą wystąpić, o których pacjenci powinni wiedzieć, w tym bóle głowy, krwawienie z pochwy i tkliwość piersi. Może to również zwiększyć ryzyko wystąpienia raka piersi i zakrzepów krwi. Ważne jest, aby omówić wszelkie obawy z lekarzem pierwszego kontaktu".

HRT jest dostępny w postaci tabletek, żeli, kremów nawilżających i plastrów do skóry.

Femilift

Ciągłe przyjmowanie leków lub martwienie się o skutki uboczne leczenia może skłonić pacjentów do zwrócenia się do naturalnych środków zaradczych w nadziei na wyleczenie samego problemu. Ale jest jeszcze inna opcja.

Odmłodzenie pochwy, znane również jako Femilift, jest zabiegiem laserowym, który stymuluje wzrost kolagenu w obrębie ściany pochwy. Pomaga to odbudować i dokręcić tkankę pochwy, co w rezultacie łagodzi suchość pochwy.

Dr Tailor powiedział: "Wyniki mogą trwać do dwóch lat, gdy trzy zabiegi przeprowadzane są w odstępach od czterech do sześciu tygodni".

"Efekty tego zabiegu mogą zmienić życie kobiet, które mają do czynienia z suchością". Dyskomfort i ból związany z tym objawem menopauzy może powodować stres i zakłócać codzienną aktywność".

Chociaż nie każdy może sobie pozwolić na taki zabieg, ponieważ cena jednego zabiegu wynosi 1 250 funtów, a trzy zabiegi kosztują 3 000 funtów, to z pewnością jest to inwestycja. Potencjalnie nie powoduje żadnych skutków ubocznych, jest bezbolesny, trwa mniej niż godzinę i nie ma czasu na regenerację.

"Istnieją korzyści płynące z tych medycznie zalecanych zabiegów, ale ich przydatność jest różna dla każdego pacjenta. Dlatego ważne jest, aby przed podjęciem pochopnych decyzji omówić je z ginekologiem".

Niektóre środki domowe mogą być w stanie złagodzić suchość pochwy, ale wiele z nich może również nasilić dyskomfort. Przed eksperymentowaniem z naturalnymi alternatywami, które nie są skuteczne, a nawet bezpieczne, ważne jest, aby zasięgnąć porady pracownika służby zdrowia i określić przyczynę suchości.