Czy trądzik różowaty zwiększa ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu?

Aby dowiedzieć się, czy istnieje podwyższone ryzyko zawału serca lub udaru mózgu, należy zgłosić się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na badania kontrolne.

Nadal nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wyniki kilku badań sugerują, że odpowiedź jest twierdząca. Inne badania nie wykazały, by trądzik różowaty zwiększał to ryzyko.

Te sprzeczne wyniki nie oznaczają, że badania te są bezwartościowe. Ludzie są złożeni i wiele czynników może wpływać na ryzyko rozwoju chorób serca, w tym styl życia, wiek i historia chorób serca w rodzinie. Naukowcy potrzebują czasu, aby uporządkować wszystkie te czynniki ryzyka.

Dobra wiadomość jest taka, że naukowcy nadal prowadzą badania, aby dowiedzieć się, czy trądzik różowaty może zwiększać ryzyko rozwoju chorób serca. Jak dotąd, oto czego dowiedzieli się o związku między trądzikiem różowatym a chorobami serca.

U osób z trądzikiem różowatym może występować więcej czynników ryzyka chorób serca

Czynnik ryzyka to coś, co zwiększa ryzyko zachorowania na daną chorobę. Czynniki ryzyka wystąpienia udaru mózgu lub zawału serca obejmują niewielką ilość ruchu, palenie tytoniu i nadwagę.

W kilku badaniach stwierdzono, że osoby z trądzikiem różowatym wydają się mieć więcej czynników ryzyka chorób serca niż osoby, które nie mają trądziku różowatego.

Jednym z takich badań było duże badanie przeprowadzone na Tajwanie. Podczas tego badania naukowcy przeanalizowali dokumentację medyczną z 15 lat. Po przejrzeniu ponad 200 000 kart medycznych odkryli, że osoby z trądzikiem różowatym częściej niż osoby bez trądziku różowatego miały niezdrowy poziom cholesterolu i wysokie ciśnienie krwi. Oba te czynniki są znanymi czynnikami ryzyka chorób serca.

W innym badaniu naukowcy zatrudnili 60 osób z trądzikiem różowatym i 50 osób, które go nie miały. Naukowcy odkryli, że u osób z trądzikiem różowatym występowało więcej czynników ryzyka chorób serca niż u osób bez trądziku różowatego.

W badaniu tym testy krwi wykazały, że osoby z trądzikiem różowatym miały wyższy poziom cholesterolu i białka C-reaktywnego (markera chorób serca). Osoby z trądzikiem różowatym miały także więcej członków rodziny cierpiących na choroby serca i więcej paliły niż pacjenci bez trądziku różowatego.

Ponieważ te czynniki mogą zwiększać ryzyko rozwoju choroby serca, naukowcy doszli do wniosku, że osoby z trądzikiem różowatym mogą mieć większe ryzyko rozwoju choroby serca.

W innym badaniu stwierdzono, że pacjenci z trądzikiem różowatym częściej mieli wysokie ciśnienie krwi niż pacjenci, którzy nie mieli trądziku różowatego. Jeśli u pacjenta występował bardziej rozległy trądzik różowaty, był on również bardziej narażony na niezdrowy poziom cholesterolu i cukrzycę. Wszystkie te czynniki mogą zwiększać ryzyko rozwoju chorób serca u danej osoby.

Więcej czynników ryzyka może nie prowadzić do większej liczby chorób serca

Ogólnie rzecz biorąc, im więcej czynników ryzyka danej choroby występuje u danej osoby, tym większe jest ryzyko jej rozwoju. Naukowcy zadali więc kolejne logiczne pytanie: "Czy u osób z trądzikiem różowatym występuje więcej chorób serca niż u osób, które nie mają trądziku różowatego?". Oto, co odkryli naukowcy.

Podczas jednego z badań naukowcy przyjrzeli się formularzom wniosków o ubezpieczenie medyczne. Chcieli się dowiedzieć, czy pacjenci z trądzikiem różowatym są bardziej narażeni na wystąpienie choroby serca w ciągu roku od zdiagnozowania trądziku różowatego.

Odkryli, że pacjenci z trądzikiem różowatym nie byli bardziej narażeni na wystąpienie choroby serca w ciągu roku od zdiagnozowania trądziku różowatego.

W innym badaniu obserwowano pacjentów z trądzikiem różowatym (i bez niego) przez okres do 15 lat. W tym czasie pacjenci z trądzikiem różowatym nie byli bardziej narażeni na śmierć z powodu chorób serca.

Choć wyniki te są zachęcające, naukowcy muszą przeprowadzić więcej badań, aby mieć pewność, czy trądzik różowaty zwiększa ryzyko zawału serca lub udaru mózgu.

Wnioski dla osób z trądzikiem różowatym

Na choroby serca składa się wiele czynników ryzyka. Podczas gdy naukowcy próbują ustalić, czy trądzik różowaty jest jednym z tych czynników ryzyka, ważne jest, by pamiętać, że wiele osób, które nie mają trądziku różowatego, zapada na choroby serca.

Możesz dowiedzieć się, czy jesteś w grupie podwyższonego ryzyka, umawiając się na wizytę u swojego lekarza pierwszego kontaktu. Podczas badania kontrolnego lekarz może zmierzyć ciśnienie krwi. Badania krwi mogą wykazać, czy masz prawidłowy poziom cholesterolu i cukru. Możliwe jest także zbadanie pacjenta pod kątem innych czynników ryzyka.

Jeśli badanie wykaże, że u pacjenta występują czynniki ryzyka chorób serca, wprowadzenie pewnych zmian w stylu życia może zmniejszyć to ryzyko. Leki również mogą pomóc w obniżeniu ryzyka chorób serca, zawału serca i udaru mózgu.

Wiemy, że wykonywanie tych czynności może pomóc - nawet jeśli trądzik różowaty jest czynnikiem ryzyka.

Obraz: Getty Images

References
Duman N, Ersoy E S, et al. "Rosacea and cardiovascular risk factors: A case control study." J Eur Acad Dermatol Venereol. 2014;28(9):1165-9.

Egeberg A, Fowler JF Jr, et al. "Nationwide assessment of cause-specific mortality in patients with rosacea: A cohort study in Denmark." Am J Clin Dermatol. 2016;17(6):673-9.

Hua TC, Chung PI, et al. "Cardiovascular comorbidities in patients with rosacea: A nationwide case-control study from Taiwan." J Am Acad Dermatol. 2015;73(2):249-54.

Marshall VD, Moustafa F, et al. "Cardiovascular disease outcomes associated with three major inflammatory dermatologic diseases: A propensity-matched case control study." Dermatol Ther (Heidelb). 2016; 6(4): 649-58.

Rainer BM, Fischer AH, et al. "Rosacea is associated with chronic systemic diseases in a skin severity-dependent manner: Results of a case-control study." J Am Acad Dermatol. 2015;73(4):604-8.