Jakie są przyczyny i objawy słabych mięśni dna miednicy i co mogę z nimi zrobić?

Jeśli zaczęłaś cierpieć z powodu stresującego nietrzymania moczu lub zauważyłaś brak czucia podczas seksu, możesz mieć słaby dno miednicy.

Mięśnie dna miednicy to grupa mięśni, które rozciągają się od kości ogonowej do łonowej i wspierają organy miednicowe.

Poniżej przyglądamy się przyczynom i objawom osłabienia dna miednicy oraz temu, co można zrobić, aby pomóc wzmocnić te mięśnie:

• Częste przyczyny osłabienia mięśni dna miednicyObjawy osłabienia mięśni dna miednicyCo mogę zrobić, jeżeli mam osłabione mięśnie dna miednicy? Najczęściej zadawane pytania dotyczące osłabienia mięśni dna miednicy

Najczęstsze przyczyny osłabienia mięśni dna miednicy

Mięśnie dna miednicy mogą osłabiać się z kilku powodów, w tym z powodu ciąży i zaparć. Dobrą wiadomością jest to, że regularne ćwiczenia tych mięśni mogą pomóc złagodzić wiele objawów, bez względu na to, co spowodowało osłabienie dna miednicy.

Poniżej przyglądamy się najczęstszym przyczynom osłabienia mięśni dna miednicy.

Ciąża i poród

Ciąża i poród mogą wpływać na dno miednicy na trzy sposoby:

1. Masa ciała dziecka wywierającego nacisk na dno miednicy
  2. Większa się ilość hormonów, takich jak estrogeny i środki rozluźniające , które rozluźniają wiązadła, pomagając ciału przygotować się do porodu
  3. Dno miednicy, które podczas porodu jest nadmiernie rozciągnięte lub rozdarte

Powszechne jest błędne przekonanie, że tylko poród z pochwy może powodować problemy z mięśniami dna miednicy. Badania wykazały, że nawet jeśli masz poród cesarski, nadal możesz doświadczać problemów, które może spowodować osłabienie dna miednicy (takich jak stresowe nietrzymanie moczu), chociaż prawdopodobnie jesteś mniej zagrożona niż w przypadku porodu z pochwy.

Oznacza to, że niezależnie od tego, czy masz urodzenie pochwy lub cesarskie cięcie, ważne jest, aby wykonywać regularne ćwiczenia mięśni dna miednicy, takie jak ćwiczenia Kegel, aby utrzymać swoje mięśnie zdrowe i pomóc w zapobieganiu problemom takim jak stres nietrzymania moczu.

Poza regularnymi ćwiczeniami dna miednicy, sama dobra postawa może pomóc odciążyć dno miednicy podczas i po ciąży

Możesz dowiedzieć się więcej o ćwiczeniach Kegel i inne sposoby wzmocnienia podłogi miednicy z naszego przewodnika Pochwa ćwiczenia - co to są, jak je zrobić i ich korzyści.

Zaparcie

Długotrwałe zaparcia mogą osłabić mięśnie dna miednicy. W niektórych przypadkach zaparcie jest jednym z kilku objawów związanych z dysfunkcją dna miednicy, stanem, który zatrzymuje napinanie i rozluźnienie mięśni dna miednicy w celu umożliwienia ruchu jelit.

Osłabienie dna miednicy może prowadzić do problemów takich jak nietrzymanie stolca (znane również jako wyciek z jelita) i może dotyczyć zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Terapia fizyczna obejmująca ćwiczenia dna miednicy prowadzone przez fizjoterapeutę może przyczynić się do poprawy objawów dysfunkcji dna miednicy i zaparć.

Podnoszenie ciężarów

Regularne podnoszenie ciężkich ciężarów (np. na siłowni) może wywierać dodatkowy nacisk na mięśnie dna miednicy, powodując ich przeciążenie i osłabienie.

Otyłość

Nadwaga może wywierać większy nacisk na okolice miednicy i obciążać mięśnie dna miednicy.

Słaba postawa

Jeśli masz już osłabioną dno miednicy, zła postawa może pogorszyć inne objawy, takie jak stresowe nietrzymanie moczu. Utrzymywanie dobrej postawy oznacza, że nie wywierasz niekorzystnego nacisku na mięśnie dna miednicy, siedząc w pozycji pochylonej.

Częste objawy słabych mięśni dna miednicy

Bolesny stosunek płciowy

Jeśli dno miednicy nie jest wystarczająco zrelaksowane podczas seksu, może to sprawić, że seks będzie bolesny8. Jednakże, chociaż osłabiony mięsień dna miednicy może powodować ból podczas seksu, bolesny seks jest zazwyczaj wynikiem zbyt ciasnego lub napiętego dna miednicy, a nie osłabienia.

Niestety, jeśli doświadczyłaś już wcześniej bolesnego seksu, twój mięsień dna miednicy może się zacisnąć przed lub w trakcie stosunku, w oczekiwaniu, że może znowu boleć. Jest to znane jako pochwy.

Brak wrażenia podczas stosunku płciowego

Zaburzenia dna miednicy, takie jak osłabione mięśnie, mogą zmniejszyć wrażenia podczas stosunku. W jednym z badań stwierdzono, że "objawy dna miednicy są istotnie związane ze zmniejszonym pobudzeniem seksualnym, rzadkim orgazmem i dyspareunią". Dyspareunia odnosi się do bolesnego stosunku płciowego.

Wypadnięcie organu miednicowego

Wypadnięcie organu miednicowego ma miejsce, gdy jeden lub więcej organów miednicowych (macica, jelito lub pęcherz) wypadnie z normalnego położenia w miednicy i wystaje do pochwy. Może powodować uczucie ciężkości w miednicy.

Jeżeli masz lekkie wypadnięcie organów miednicy, możesz wykonywać regularne ćwiczenia dna miednicy:

pomagają łagodzić objawy wzmacniają mięśnie i zapobiegają pogarszaniu się wypadnięcia
Wykonywanie regularnych ćwiczeń mięśni dna miednicy może również pomóc w powstrzymaniu w pierwszej kolejności wypadania narządów miednicy. Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jak wykonywać ćwiczenia dna miednicy z naszym przewodnikiem Ćwiczenia z pochwy - czym one są, jak je wykonywać i jakie są ich zalety.

Stresowe nietrzymanie moczu

Głównym objawem stresującego nietrzymania moczu (SUI) jest wyciek moczu, kiedy występuje ucisk na twój pęcherz, np. kiedy się śmiejesz lub podczas ćwiczeń. SUI może być problemem osłabiającym, a jeden z raportów stwierdza, że "kobiety z nietrzymaniem moczu mają znacznie gorszą jakość życia niż ich odpowiedniki".

Wiele osób cierpiących na nietrzymanie moczu doświadcza jednocześnie nietrzymania moczu, którego głównym objawem jest nagła potrzeba oddania moczu.

Posiadanie silnego dna miednicy jest jednym z najlepszych sposobów na uniknięcie SUI, a wzmocnienie mięśni może przyczynić się do poprawy istniejących objawów. Badania wykazały, że u dwóch trzecich kobiet z nietrzymaniem moczu nastąpiła poprawa lub wyleczenie po ćwiczeniach dna miednicy, w porównaniu z kobietami, które nie były leczone.

U niektórych kobiet może również wystąpić nietrzymanie stolca (brak kontroli nad jelitami) i nadmierny wiatr, jeśli mają słabe dno miednicy.

Nadmierna aktywność pęcherza

Słaba dno miednicy może przyczyniać się do objawów nadczynności pęcherza - tam, gdzie odczuwasz pilną potrzebę oddawania moczu bez ostrzeżenia. Jeśli twoje mięśnie dna miednicy są słabe, możesz być bardziej skłonny do wyciekania moczu, kiedy twój pęcherz się kurczy.

Co możesz z tym zrobić?

Jeśli masz któryś z powyższych objawów, pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to porozmawiać z lekarzem pierwszego kontaktu. Będzie on w stanie zdiagnozować ten stan i zaproponuje ci poradę i leczenie.

Istnieje wiele niechirurgicznych możliwości leczenia słabej dna miednicy, w tym następujące:

• Ćwiczenia na podłodze miednicowej

Proste ćwiczenia Kegla mogą pomóc zaostrzyć i stonować mięśnie dna miednicy. Możesz dowiedzieć się, jak to zrobić, korzystając z naszego przewodnika po ćwiczeniach dna miednicy.

• Ćwiczenia na podłodze miednicy z urządzeniem

Specjalne urządzenia, takie jak kulki Kegla, mogą pomóc wzmocnić mięśnie dna miednicy. Dowiedz się więcej o kulki Kegel, pochwy stożki i pochwy dokręcania apps tutaj.

• Fizjoterapia

Gemma Marshall, fizjoterapeuta i założycielka Knots 'n' Niggles, kliniki masażu sportowego i fizjoterapii, mówi:

"Dla każdego, kto ma słabą kontrolę nad rdzeniem miednicy, normalnie polecam wczesne ćwiczenia Pilatesa, aby rozpocząć wdrażanie kontroli rdzenia miednicy z ruchem. Ponadto, urządzenia takie jak "Elvie" (urządzenie do ćwiczeń dna miednicy) są świetnymi narzędziami do codziennego stosowania w celu przekwalifikowania mięśni.

"Jeśli naprawdę walczysz, zwróć się o pomoc do fizjoterapeuty zdrowia kobiet. Potrafi on odpowiednio Cię ocenić i zapewnić Ci konkretny program dostosowany do Twoich potrzeb."

• Pochwy laserowe dokręcanie śrub

Chociaż zabieg ten nie wzmacnia dna miednicy, może pomóc w złagodzeniu objawów związanych z osłabieniem dna miednicy, takich jak stresowe nietrzymanie moczu. Można dowiedzieć się więcej o tym, co pochwy laser dokręcania śrub jest i korzyści z leczenia tutaj.

Przeczytaj nasz przewodnik po pochwy dokręcania śrub ćwiczenia, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak zrobić ćwiczenia miedniczne podłogi, ich korzyści i potencjalnych skutków ubocznych.

Często zadawane pytania o przyczyny i objawy słabej dna miednicy

Czy stres może powodować osłabienie dna miednicy?

Stres może pogłębiać ból miednicy, ponieważ może powodować aktywne kurczenie się mięśni dna miednicy. Jeżeli te skurcze zdarzają się często, może to doprowadzić do tego, że mięśnie dna miednicy staną się ciaśniejsze lub słabsze.

Czy kucanie jest złe dla moich mięśni dna miednicy?

Nie, kucanie może pomóc w poprawieniu objawów słabego dna miednicy poprzez wzmocnienie mięśni rdzenia.

Czy kaszel może osłabić mięśnie dna miednicy?

Jest mało prawdopodobne, by kaszel osłabił twoje mięśnie dna miednicy. Jednakże, jeżeli masz słaby dno miednicy, możesz zauważyć, że podczas kaszlu wycieka ci mocz.

Czy słaba dno miednicy może powodować ból pleców?

Tak, badania wykazały, że słaby dno miednicy może prowadzić do niestabilności tułowia (brak możliwości kontrolowania mięśni rdzenia), co może powodować bóle dolnej części pleców.

Czy słaba dno miednicy może powodować częste oddawanie moczu?

Tak, słaby dno miednicy może przyczyniać się do objawów nadczynności pęcherza. Jednym z głównych objawów nadczynności pęcherza jest silna, częsta potrzeba pilnego oddawania moczu.

Co dalej?

Więcej ogólnych informacji na temat pochwy dokręcania śrub można znaleźć w naszym przewodniku Pochwy dokręcania śrub: jakie są opcje i czy to działa? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak ćwiczenia mogą pomóc wzmocnić mięśnie dna miednicy następnie przeczytaj nasz Przewodnik Pochwy ćwiczenia - co to są, jak je zrobić i ich korzyści.