Leczenie trądziku różowatego: Problemy z oczami

Opuchnięte powieki, przekrwione oczy lub uczucie, że ma się coś w oczach, mogą oznaczać, że ma się trądzik różowaty w oczach.

Osoby cierpiące na trądzik różowaty często nie są świadome, że może on rozwijać się również w ich oczach. W rezultacie objawy, takie jak podrażnione lub suche oczy, są często przeoczane. W rzeczywistości wiele osób błędnie sądzi, że przyczyną problemów z oczami jest coś innego, np. alergie lub soczewki kontaktowe.

Jedną z korzyści płynących z wizyt u dermatologa zajmującego się trądzikiem różowatym i przestrzegania wszystkich wizyt kontrolnych jest możliwość wczesnego wychwycenia problemów z oczami. U ponad połowy osób z trądzikiem różowatym w pewnym momencie pojawią się objawy dotyczące oczu.

Nazwa medyczna tego schorzenia brzmi: trądzik różowaty oczny (ocular rosacea).

Możesz mieć trądzik różowaty oczny, jeśli zauważysz którykolwiek z poniższych problemów z oczami:

• Opuchnięte, czerwone powieki (najczęstszy objaw)
  • Zaczerwienione, przekrwione oczy
  • Różowe oko (znane również jako zapalenie spojówek)
  • Zaczerwienienie i obrzęk wokół oczu
  • Kruche powieki lub rzęsy
  • Łzawienie (lub suchość oczu)
  • Uczucie, że masz coś w oku
  • Pieczenie
  • Swędzenie
  • Wrażliwość na światło

Nawet jeśli trądzik różowaty na skórze jest łagodny, mogą wystąpić poważne problemy z oczami.

Jeśli zauważysz jakikolwiek problem z oczami, natychmiast umów się na wizytę u dermatologa lub okulisty (lekarza okulisty). Kiedy trądzik różowaty dotyka Twoich oczu, leczenie staje się niezbędne. Bez leczenia mogą wystąpić problemy ze wzrokiem.

Leczenie trądziku różowatego ocznego

Jeśli trądzik różowaty zostanie wcześnie wykryty, dermatolog często może opracować plan leczenia dla Twoich oczu. Prawdopodobnie będziesz musiał leczyć go w domu poprzez:

• Przykładanie ciepłych okładów
  • Oczyszczanie oczu delikatnym płynem do mycia oczu
  • Stosowanie kropli do oczu i leków do oczu

Niektórzy pacjenci muszą przyjmować antybiotyk.

Dermatolog może również skierować pacjenta do okulisty na kontrolę lub dalsze leczenie. Jest to bardziej prawdopodobne, jeśli u pacjenta występuje umiarkowany lub ciężki trądzik różowaty oczny.

Postępuj zgodnie z planem leczenia

Jeśli trądzik różowaty dotyka Twoich oczu, ważne jest, abyś przestrzegał planu leczenia. Może być konieczne mycie powiek kilka razy dziennie i stosowanie leków do oczu. Może się to wydawać uciążliwe, ale ważne jest, by pielęgnować oczy tak często, jak jest to zalecane.

Należy również przestrzegać terminów wizyt kontrolnych, aby dermatolog mógł sprawdzić, jak pacjent reaguje na leczenie.

Przestrzegając wszystkich zaleceń dermatologa, możesz złagodzić objawy i zapobiec problemom ze wzrokiem.

Piśmiennictwo
Pelle MT. "Rosacea." In: Wolff K, Goldsmith LA, et al. Fitzpatrick's Dermatology in General Medicine (wydanie siódme). McGraw Hill Medical, Nowy Jork, 2008:703-9.

Vieira AC i Mannis MJ. "Ocular rosacea: Powszechny i często pomijany." J Am Acad Dermatol. 2013;69:S36-41.

Webster G, Schaller M. "Oczny trądzik różowaty: A dermatologic perspective." J Am Acad Dermatol. 2013;69(6 Suppl 1):S42-3.