Powrót do życia seksualnego po raku piersi

Przejście przez raka piersi jest doświadczeniem zmieniającym życie, a powrót do codziennej rutyny po uzyskaniu "wszystko jasne" może być wyzwaniem. Nawet samo poczucie własnej tożsamości może być trudniejsze niż przewidywano, ponieważ często wiąże się ono z wieloma emocjonalnymi i fizycznymi komplikacjami.

Dla niektórych kobiet odzyskanie ich życia seksualnego po chorobie nowotworowej może być szczególnie trudne. Zmiany w twoim ciele mogą sprawić, że poczujesz się przytomny. Fizyczne objawy leczenia mogą sprawić, że trudno będzie odczuwać przyjemność lub ożywić uczucie pożądania seksualnego. Wyniki badań wykazały, że 350.000 osób w Wielkiej Brytanii ma trudności seksualne w wyniku raka piersi i jego leczenia.

Kiedy już poczekałeś na zalecaną ilość czasu podaną przez członka Twojego zespołu opieki zdrowotnej i czujesz się gotowy do ponownego uprawiania seksu, musisz jak najszybciej zająć się wszelkimi oznakami dysfunkcji seksualnej kobiet. Jeśli zostanie zignorowana, może to spowodować konflikt w związku, a także wpłynąć na Twoje zdrowie psychiczne.

Dr Rekha Tailor, założyciel i dyrektor medyczny Health & Aesthetics, powiedział: "Chociaż seks może być trudniejszy, istnieje wiele sposobów, które mogą pomóc złagodzić ból podczas stosunku, zwiększyć pewność siebie lub poprawić popęd seksualny. To po prostu wymaga czasu. Ale bardzo ważne jest, aby nie rezygnować z tej ogromnej części życia".

Ból podczas stosunku

Niektóre osoby, które przeżyły raka piersi, mogą odczuwać ból podczas stosunku, z powodu wysuszenia pochwy. Może to być objaw przedwczesnej menopauzy, która może być wywołana (tymczasowo lub na stałe) przez pewne formy leczenia raka, takie jak chemioterapia.

Menopauza rozcieńcza estrogen, podstawowy żeński hormon płciowy. Może również powodować stresowe nietrzymanie moczu, utratę libido i trudności z osiągnięciem orgazmu. Może to spowodować zanik pochwy, który jest przerzedzenie, wysuszenie i zapalenie tkanki pochwy.

Nałożenie na Ciebie i Twojego partnera seksualnego smaru na bazie wody podczas stosunku może natychmiast, ale tymczasowo złagodzić ból lub dyskomfort spowodowany łagodną suchością. Środki nawilżające do pochwy mogą być stosowane bardziej regularnie (dwa do trzech razy w tygodniu) w celu poprawy suchości.

Istnieją hormonalne terapie zastępcze (HRT) dostępne w formie kremu, tabletki lub pierścienia, które czasami mogą być wykorzystane do poprawy suchości. Może to jednak nie być odpowiednie w przypadku wystąpienia raka piersi w przeszłości.

Jeśli suchość utrzymuje się i chcesz długotrwałe rozwiązanie bez skutków ubocznych, możesz poddać się zabiegowi odmładzania pochwy, takiemu jak Femilift. Trzy miesięczne sesje, z których każda trwa zaledwie 15 minut, są niezbędne do osiągnięcia rezultatów trwających od 12 do 18 miesięcy.

Dr Tailor dodał: "Ten bezbolesny zabieg może złagodzić objawy menopauzy, takie jak bolesny seks, nietrzymanie moczu i zanik pochwy. Pomaga odbudować i dokręcić tkanki pochwy za pomocą lasera, który stymuluje wzrost kolagenu. Procedura ta zwiększa również wrażliwość, szczelność i smarowanie.

"Jednak opcja ta jest odpowiednia tylko dla kobiet, które dostały "wszystko jasne" od raka piersi i nie są jeszcze leczone".

Ból podczas stosunku może być również wywołany lub pogłębiony przez stres, lęk i strach. Może to spowodować pochwy, co jest, gdy pochwy aparatu bardzo mocno i nie pozwól nic w. Umieszczanie silikonowych rozszerzaczy pochwy z smarem kilka razy w tygodniu może pomóc rozluźnić mięśnie wokół wejścia pochwy i zminimalizować ból podczas stosunku. Praktykowanie mindulness może również pomóc zminimalizować wszelkie negatywne uczucia do seksu.

Lynn Buckley, specjalistka od pielęgniarstwa klinicznego powiedziała: "Skup się na tym, co dzieje się z twoim ciałem w tym momencie, w przeciwieństwie do tego, co może się zdarzyć za 10 lub 20 minut".

"Jeśli nie jesteś wielozadaniowy i jesteś w pełni świadomy intymności i związku w tym momencie, może to zapobiec temu strachowi i lękom "co jeśli to boli?"

Utrata libido

Fizyczne objawy raka piersi i leczenie (takie jak nudności i zmęczenie spowodowane chemioterapią) mogą często prowadzić do zmniejszenia popędu płciowego.

Dr Tailor dodał: "Każda fizyczna przyczyna utraty libido będzie musiała być rozwiązana przez lekarza, ponieważ sytuacja każdej osoby jest inna. Jeśli źródłem problemu jest obecny lek, przedyskutuj z lekarzem, czy istnieją podobne opcje bez skutków ubocznych".

Utrata pożądania seksualnego może często wynikać z problemów psychologicznych. Około 240,000 osób w Wielkiej Brytanii podobno żyje z problemami zdrowia psychicznego po leczeniu raka. Mogą się one wahać od umiarkowanych do ciężkich stanów lękowych, depresji lub zaburzeń stresu pourazowego (PTSD).

Jeśli zastanawiasz się nad przyjmowaniem leków antydepresyjnych, powinieneś mieć świadomość, że ten lek może również powodować utratę libido i utrudniać osiągnięcie orgazmu. Upewnij się, że dokładnie omówisz korzyści i skutki uboczne z członkiem zespołu opieki zdrowotnej. Odpowiedniejszym rozwiązaniem może być leczenie depresji za pomocą poradnictwa.

Zmniejszony popęd płciowy może być często spowodowany obawami i lękami. Możesz obawiać się, że stosunek będzie bolał. Możesz też po prostu nie czuć się seksualnie po przejściu trudnego okresu. Niektóre kobiety mają problemy z koncentracją podczas stosunku, nie przerywają ich negatywne myśli związane z rakiem.

Lynn dodała: "Miejmy nadzieję, że z czasem zaczniesz czuć się bardziej pozytywnie nastawiony do życia. Strach przed powrotem raka może wisieć nad każdym, ale chodzi o to, żeby uprawiać seks."

"Myślę, że największą rzeczą jest uzyskanie jak największej pomocy, a to, że pracownik służby zdrowia o tym nie wspomina, nie oznacza, że nie możesz".

Mimo, że uzyskanie "wszystko jasne" jest ogromną ulgą, radzenie sobie z następstwami raka piersi może wyczarować skomplikowane uczucia. Skutki dla Twojego ciała, umysłu i relacji mogą być trudne do pokonania, ale może po prostu trzeba znaleźć swój "nowy normalny", aby osiągnąć satysfakcjonujące życie seksualne.